Interkulturálne koučovanie
V našej koučovacej praxi sme pracovali s tímami a tiež v úlohe reprezentanta Slovenska vo viacerých medzinárodných projektoch sme pracovali v multikultúrnych tímoch a pracovných skupinách o šírke až do 25 krajín. Mali sme možnosť pozorovať niektoré charakteristiky kultúr zahraničných partnerov ako i tej našej.Môžeme potvrdiť, že Portugalci a Taliani majú na všetko viac času a nevadí im prísť neskôr, na druhej strane dokážu obdivuhodne improvizovať a bezstarostne riešiť problémy. Čas vnímajú viac InTime. Naopak Briti, Nemci, Fíni sú na čas veľmi dôslední a prísni. Pokiaľ príde na zábavu, bývajú rezervovanejší. Je to stereotyp, či fakt? Čo sa týka plánovania a organizácie, sú veľmi dôslední. Pre účely tohto príspevku som sa sústredil najmä na to vnímanie času, hoci o rôznych kultúrach možno vypovedať prostredníctvom mnohých ďalších faktorov a charakteristík.
Ako teda koučovať interkultúrny tím?
V zásade, koučovací proces je vždy rovnaký, či už postupujeme podľa modelu GROW alebo iného. Pred prvým koučovaním hoci aj slovenského tímu bolo (a je) potrebné vysvetliť rozdiely medzi školením a tímovým koučingom, aby účastníci vedeli, čo od tohto procesu očakávať. Analogicky pri koučovacej práci s multikultúrnym tímom je treba popri vysvetlení o čo pôjde v koučovaní, venovať špeciálnu pozornosť práve odlišnostiam jednotlivých kultúr. Autor je presvedčený, že v úvode takejto koučovacej práce, je dôležité zameranie na poznanie jednotlivých kultúr, stereotypov ohľadom nich a do práce s členmi tímu zahrnúť procedúry nielen na spoznanie zúčastnených jednotlivcov, ale aj ich kultúrnych kontextov. To možno realizovať jednak prostredníctvom grafických znázornení, či iných kreatívnych spôsobov odpovedania na otázku: „čo vieme o dotknutej kultúre“, “mýty a fakty o dotknutej kultúre“, „výhody a nevýhody danej kultúry“ a ďalších.Voľná diskusia v bezpečnej atmosfére bez invektív voči príslušníkom iných kultúr je bránou k interkultúrnemu učeniu, kde sa jednak dozvieme o ostatných kultúrach, ale aj to, ako iné kultúry a národy vnímajú nás.
Ďalším bodom interkultúrneho koučovania, je podľa môjho názoru, nájdenie spoločných východísk pre fungovanie multikultúrneho tímu akceptujúc rozdiely. Pokračovanie tohto procesu by malo viesť k dohode a prispôsobení sa spoločným princípom v súlade s hodnotami tímu a požadovaným pracovným výsledkom. Hoci v tomto momente tímové koučovanie (v zmysle stanovenia pracovných cieľov, popísania súčasného stavu, hľadaní možností riešenia daných problémov a povzbudzovaní k implementácii riešení), ešte iba začína, v úlohe interkultúrneho kouča sme sa postarali o úvodné oboznámenie sa a naladenie sa na rôzne zúčastnené kultúry. Treba na tieto rozdiely priebežne brať ohľad a koučovať citlivo s ohľadom na ne, no pokiaľ sa na ne sústredíme už v úvode, domnievame sa, že účastníci budú efektívnejšie spolupracovať.
Predovšetkým budú otvorenejší rozdielom, ktoré prestanú byť znepokojujúce a v niektorých prípadoch prekvapujúce. Počas úvodného vzájomného spoznávania dotknutých zúčastnených kultúr treba byť obzvlášť rešpektujúci k tzv. exotickým kultúram, vzdialenejším strednej Európe, ktoré sú ešte menej zvyknuté na „naše“ postupy a aj koučovanie samotné. To je, veríme cesta k získaniu ich spolupráce a vzájomného porozumenia.
Záver
Aj keď sa interkultúrne rozdiely nedajú odstrániť, existujú spôsoby ako tieto odlišnosti vhodne použiť pri riadení a koučovaní interkultúrnych tímov pre dobro celého tímu. Poďme ich hľadať. Ak máte záujem o koučovacie služby alebo sa chcete dozvedieť viac o koučovaní, odporúčam pozrieť sa na zopár konkrétnejších informácií o samotnom koučingu, vo videu ho Vám vysvetlím bližšie.Autor: Mgr. Peter Seemann, PhD.
Zdroje pre viac informácií a citované diela:
- Prucha, J. 2010. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-709-1
- ROBBINS, S. 2003. Organizational Behavior. Upper Saddle River, New Jerssey : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-100069-1
comments powered by Disqus